18. Ziepes un mazgāšanas līdzekļi
Pārziepjošanas reakcijas veikšana
1
Eksperimentā tiek veikta pārziepjošanas reakcija, izmantojot nātrija hidroksīdu, augu eļļu un glicerīnu. Eksperimentu var izmantot kā laboratorijas darbu vidusskolā.
Vannas bumbas pagatavošana NP
0
Eksperimenta mērķis ir radīt burbuļojošu vannas bumbu, izmantojot zināšanas par vienkāršu ķīmisko pārvērtību dzeramai sodai reaģējot ar citronskābi. Eksperimentu var veikt gan mājas apstākļos, gan ķīmijas kabinetā.
Ziepju šķīduma īpašības E
1
Eksperimentu skolēni veic kā laboratorijas darbu tematā “Sadzīvē izmantojamās vielas un materiāli”. Mērķis: pārbaudīt ziepju šķīduma īpašības.
Brīnumburbuļi E
0
Luminiscence kā dabas parādība ir novērota jau ļoti sen. Cilvēki bija novērojuši ziemeļblāzmu un jāņtārpiņus, kā arī minerālmēslu spīdēšanu tumsā.
Eksperiments paredzēts sākumskolas un pamatskolas skolēniem, kas ļauj izprast gaismas ietekmi uz vielām. Eksperimentu veic kā demonstrējumu.
Eksperimenta mērķis: iepazīstināt skolēnus ar vielām, kuras UV gaismas iedarbībā spīd.
Ziepju un trauku mazgāšanas līdzekļu emulģējošā iedarbība
1
Eksperimenta mērķis ir laboratorijas apstākļos iegūt ziepes un izpētīt mazgāšanas līdzekļu īpašības. Darbu var izmantot kā laboratorijas darbu vai mājasdarbu, pamatskolā un vidusskolā.
MAZGĀŠANAS LĪDZEKĻI: PELDOŠĀ SASPRAUDE
1
Eksperimentā pārbauda ka mazgāšanas līdzekļi samazina virsmas spraigumu.
Balinātāji: Nātrija karbonāts NP
2
Eksperimenta mērķis ir izpētīt, vai nātrija karbonāts ir sastopams veļas mazgāšanas līdzekļos. Eksperimentu var izmantots kā laboratorijas darbu vidusskolā.
Sulfāta kvalitatīvā noteikšana mazgāšanas līdzeklī
1
Eksperimentā tiek iegūts nešķīstošais bārija sulfāts, lai noteiku sūlfātjonus mazgāšanas līdzeklī. Eksperimentu var veikt vidusskolā kā laboratorijas darbu.
Peroksīdu pierādīšana: balinātāji NP
2
Iemācās peroksīdu pierādīšanas reakcijas
BALINĀTĀJI: Balinātāju atkrāsojošā iedarbība NP
2
Pārbauda balinātāju efektivitāti pie dažādiem apstākļiem, izdara secinājumus.
Optiskie balinātāji
2
Iepazīsti parādību – fluorescenci un noskaidro, kāda tai ir saistība ar veļas mazgāšanas līdzekļiem.
MAZGĀŠANAS LĪDZEKĻU SASTĀVDAĻU PIERĀDĪŠANA: KOMPLEKSVEIDOTĀJI UN JONĪTI NP
1
Eksperimentu gaitā pēta mazgāšanas procesā notikušās ķīmiskās pārvertības, noskaidro un secina, kā notiek netīrumu atdalīšanās no auduma virsmas. Pēta arī ko biežāk izmanto mazgāšanas līdzekļos kā balinātājus.
MAZGĀŠANAS LĪDZEKĻU PUTOŠANAS SPĒJA NP
2
Eksperimentāli pārbauda dažādu mazgāšanas līdzekļu putošanas spēju, mēģina izskaidrot atšķirības un izprast iemeslus.
MAZGĀŠANAS LĪDZEKĻU pH NP
1
Pārbauda dažādu mazgāšanas līdzekļu pH
VIRSMAKTĪVO VIELU SUSPENDĒŠANAS SPĒJAS NP
1
Pārbauda virsmaktīvo vielu suspendēšanas spējas
ZIEPJU ŠĶĪDUMS UN TINDALA EFEKTS NP
2
Novēro Tindala efektu
MAZGĀŠANAS LĪDZEKĻU ĪPAŠĪBAS UN SASTĀVS: ZIEPJU IEGŪŠANA NP
3
Eksperimentos iemācās paši laboratorijas apstākļos iegūt ziepes un pēta mazgāšanas līdzekļu īpašības.
Drošība –
Nātrija hidroksīds ir kodīgs. Strādājot ar to, jāizmanto aizsargbrilles un cimdi. Ziepju iegūšanu nedrīkst veikt mājas apstākļos!
6 M sālsskābe ir kodīga. Strādājot ar to, jāizmanto aizsargbrilles un cimdi.
Mazgāšanas līdzeklis maina virsmas spraigumu
0
Eksperimentā pārbauda, kā mazgāšanas līdzeklis ietekmē virsmas spraigumu. Eksperimentu var izmantot pamatskolā un vidusskolā kā laboratorijas darbu.
Peldošais sērkociņš
0
Eksperimentā pārbauda, kā mazgāšanas līdzeklis ietekmē virsmas spraigumu. Eksperiments var tikt izmantots kā laboratorijas darbs sākumskolā.
“Skrienošie” pipari
0
Eksperimentā pārbauda, kā mazgāšanas līdzeklis ietekmē virsmas spraigumu. Doto eksperimentu var izmantot pamatskolā vai vidusskolā kā laboratorijas darbu vai mājasdarbu.