3. Gaiss, degšana, CO2, ķīm. reakcijas, gaisa piesārņojums

Degošā roka P

Laiks - līdz 5 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

3

Demonstrējuma mērķis ir pierādīt, ka ūdenim piemīt liela siltumietilpība. Ar šķiltavu gāzi aizdedzinātas putas uz plaukstas sadeg, neradot apdegumus.

Ūdeņraža iegūšana un eksplozija P

Laiks - 10-15 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

2

Cinka un sērskābes reakcijā tiek iegīts ūdeņradis, uzkrāts un aizdedzināts.

Gaiss, tā piesārņojums I P

Laiks - 10-15 min
Vecums - sākumskola, pamatskola
Drošība -

0

Latvijas Dabas muzeja organizētā konkursa 5 uzdevumi par aktuāliem ar gaisu un atmosfēras aizsardzību saistītiem jautājumiem. Konkursa uzdevumi ir paredzēti 5.-6. klašu skolēniem, bet  var piedāvāt arī 8. klasei pārbaudīt savas zināšanas par gaisa tēmu.

Litija pierādīšana E P

Laiks - līdz 5 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

1

Dažādi neorganiskie sāļi sadegot liesmu krāso dažādās krāsās. Piemēram, litija sāļi liesmu krāso karmīnsarkanu, nātrija sāļi – dzeltenu un kālija sāļi – zili violetā krāsā. Eksperimentu veic kā demonstrējumu pamatskolas posmā.

Skābā lietus modelēšana E P

Laiks - līdz 5 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

2

Demonstrējuma eksperiments parāda, ka, sēram sadegot gaisā, rodas gāzes, kuru mijiedarbībā ar ūdeni, tā vide kļūst skāba.

Latvijas gaisa piesārņojuma līdere ir Rīga R P

Pievienotā raksta saturs: gaisa kvalitāte Latvijā, tā piesārņojums, gaisu piesārņojošās vielas un to koncentrāciju noteikšana.

Pelēkajā zonā R P

Pievienotā populārzinātniskā raksta saturs: gaisa piesārņojums ar putekļiem no ogļu ieguves raktuvēm Ķīnā.

Piesārņotākā pilsēta R P

Irānas pilsēta Avhāza un tās milzīgais gaisa piesārņojums. Citi piesārņojuma rekordi citviet pasaulē.

Elles uguns. Spirta degšana Wenden pudelē E P

Laiks - 5-10 min
Vecums - vidusskola, pamatskola
Drošība -

2

Novēro spirta degšanu 20 L ūdens pudelē. Borskābes iekrāso liesmu.

Degošā naudas banknote P

Laiks - līdz 5 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

1

Eksperimentā novēro šķietamu banknotes degšanu, lai gan patiesībā deg etanols.

Amonija dihromāta termiska sadalīšanās. E P

Laiks - līdz 5 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

1

Eksperimentā notiek amonija dihromāta sadalīšanās, kas atgādina vulkānu. Rasts drošs, veselībai nekaitīgs šī eksperimenta demonstrējuma veids.

Čipsu dedzināšana P

Drošība -

2

Demonstrējums, kas apliecina, ka čipši ir degoši, jo sastāv no organiskajām vielām.

Vaska tvaiku aizdedzināšana dzelzs karotītē. E P

Laiks - 5-10 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

1

Eksperimenta gaitā tiek noskaidrots, kādā stāvoklī deg vasks – ciets, šķidrs vai gāzveida.

Kociņa “iznīcināšana” E P

Laiks - 5-10 min
Vecums - vidusskola
Drošība -

3

Skolēni iepazīstas ar celulozes dehidratāciju un degšanu, neizmantojot atklāto liesmu vai citu karstuma avotu. Skolēni veido priekšstatu par koncentrētas sērskābes ķīmiskajām īpašībām. Eksperiments lieliski noder, lai demonstrētu sērskābes kodīgās īpašības. Pedagogs to var izmantot kā demonstrējumu.

Ugunīgs, kvēlojošs uzraksts P

Laiks - 10-15 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

1

Nitrāti tiek izmantoti pirotehnika, jo veicina degšanu. Izmantojot ar  kālija vai nātrija nitrātu šķīdumu piesūcinātu vates kociņu vai otiņu, var veidot ugunīgus uzrakstus. Eksperimentu ieteicams veikt ka demonstrējumu.

Uguns iegūšana bez sērkociņiem magnija un sudraba nitrāta reakcijā E P

Laiks - 5-10 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

3

Vai ir iespējams aizdedzināt vielu maisījumu ar ūdeni? Vai visas vielas drīkst dzēst ar ūdeni? Šis eksperiments atbildēs uz šiem jautājumiem.  Eksperiments jāizpilda kā demonstrējums.

Uguns iegūšana bez sērkociņiem reakcijā, kurā izmanto permanganātu un sērskābi E P

Laiks - līdz 5 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

3

Kālija permanganāts ir samērā spēcīgs oksidētājs.  Sadzīvē kālija permanganātu dēvē par zilajiem graudiņiem vai lillā graudiņiem. Izmantojot zilos graudiņus var viegli radīt uguni, bez sērkociņu izmantošanas. Eksperiments jāizpilda kā demonstrējums.

Uguns iegūšana bez sērkociņiem, izmantojot hlorātu E P

Laiks - 5-10 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

2

Kālija hlorātu jeb Bērtolē sāli pirotehniskajos maisījumos lieto kā  spēcīgu oksidētāju. Mūsdienās to saturošas sprāgstvielas neizmanto, jo tās ir pārāk nestabilas un bīstamas.

Sausā ledus ugunskurs E P

Laiks - 5-10 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

3

Ogļskābo gāzi cietā agregātstāvoklī sauc par sauso ledu. Tā neveicina degšanu. Sausā ledus temperatūra ir -79 oC. Tomēr šis eksperiments parāda pretējo, ka degšana var notikt ogļskābās gāzes klātbūtnē un zemā temperatūrā.

Ogļskābā gāze (sausais ledus) ir skābais oksīds P

Laiks - 5-10 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

1

Eksperimenta mērķis ir, izmantojot ogļskābo gāzi cietā stāvoklī , ko dēvē par sauso ledu, un vāji bāzisku šķīdumu pierādīt, ka oglekļa oksīds ir skābais oksīds.

Degošie ūdeņraža burbuļi. E P

Laiks - virs 20 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

2

Eksperimentā iegūst ūdeņradi un ar to piepilda ziepju burbuļus, kurus aizdedzinot, rodas troksnis un liesma. Eksperiments ir interesants un saistošs skolēniem. Dotais eksperiments jāizmanto kā demonstrējums.

Levitējošie ziepju burbuļi E P

Laiks - 10-15 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

1

Eksperiments uzskatāmi parāda, ka ogļskābā gāze ir smagāka nekā gaiss. Eksperimentu veic kā demonstrējumu.

Glicerīna pašaizdegšanās. E P

Laiks - līdz 5 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

2

Eksperiments parāda, ka, lai notiktu aizdegšanās, ne vienmēr ir nepieciešama uguns.

Šis eksperiments var būt viena no uguns iegūšanas metodēm.

 

Sveces lifts – E P

Laiks - līdz 5 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

0

Eksperiments parāda, kā, svecei degot slēgtā traukā, samazinās skābekļa daudzums un tā vietā ieplūst ūdens.  Tas māca eksperimentālo darbu veikt rūpīgi un uzmanīgi, cītīgi novērot līdz eksperimenta beigām.

Ūdens uzkarsēšana papīra tūtā. E P

Laiks - līdz 5 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

2

Eksperimentā pārbauda un novēro ūdens siltumietilpību. Eksperiments paredzēts pamatskolas skolēniem. Eksperimentu var veikt gan kā skolēnu laboratorijas darbu, gan kā demonstrējumu.

Benzīna tvaiku un gaisa maisījuma eksplozija P

Laiks - līdz 5 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

2

Eksperimentā aizdedzina benzīna tvaiku un gaisa maisījumu, radot eksploziju. Eksperiments skaidro iekšdedzes dzinēja cilindrā notiekošās eksplozijas principu. Taču tas modelē arī sprādienus, kas rodas dabas gāzes, sašķidrinātās gāzes noplūžu gadījumā, kā arī neuzmanīgi rīkojoties ar benzīnu. Tas māca eksperimentālo darbu veikt, ievērojot darba drošību un precizitāti.

Dzelzs vates degšana E P

Laiks - līdz 5 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

1

Eksperiments apliecina, ka dzels – metāls, kuru izmanto ugunsdrošo durvju un seifu izgatavošani, deg. Demonstrē reakcijas ātruma atkarību no reaģējošo virsmu laukuma.

Sveču degšana dažāda lieluma traukos P

Laiks - līdz 5 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

1

Eksperiments parāda skābekļa nepieciešamību degšanas procesā.

Ogles putekļi gāzes degļa liesmā E P

Laiks - līdz 5 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

1

Eksperimentā saberzta ogle tiek kaisīta virs gāzes degļa liesmas. Šo eksperimentu var veikt gan kā demonstrējumu, gan kā skolēnu praktisko darbu, piem., darba stacijā.

Jaunas liesmas iegūšana no sveces liesmas E P

Laiks - līdz 5 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

1

Sveces aizdedzināšana ar liesmu nepieskaroties deglim P

Laiks - 5-10 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

1

Skābekļa iegūšana P

Laiks - 5-10 min
Vecums - vidusskola
Drošība -

2

Eksperimentā skolēni apgūst vienkāršas laboratorijas prasmes un iegūst gaisā esošu gāzi – skābekli.

Pilsētas piesārņotā gaisa (smoga) veidošanās modelēšana stikla burkā P

Laiks - 15-20 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

1

Eksperimentā modelē smoga veidošanos, ko rada burkā ar miru gaisu sadedzinot papīru un vienlaicīgi dzesējot burkas vāku.

Smoga veidošanās modelēšana mērcilindrā P

Laiks - virs 20 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

2

Eksperiments modelē smoga veidošanos.

Ogļskābās gāzes ietekme uz vidi (siltumnīcas efekts) P

Laiks - 15-20 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

1

CO2 ir viena no siltumnīcas efektu izraisošajās gāzēm atmosfērā. Tiek veidots globālās sasilšanas modelis.

SKĀBO LIETU VEIDOŠANĀS P

Laiks - 10-15 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

1

Eksperiments modelē skābo lietu veidošanos un to neitralizēšanu ar CaCO3.

Cinka reakcija ar sēru P

Laiks - 5-10 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

2

Eksperimentā tiek veikta cinka reakcija ar sēru. Eksperimenta mērķis: iepazīstināt skolēnus ar metāla un nemetāla savstarpējo reakciju un reakciju apstākļiem. Lielisks eksperiments uzsākot apgūt ķīmisko reakciju vienādojumu pierakstu.

Kas nodzēš sveci? P

Laiks - līdz 5 min
Vecums - sākumskola
Drošība -

0

Eksperimenta mērķis: pierādīt, ka ogļskābā gāze ir viela, kura aptur degšanu.

Dzelzs vates degšana uz svariem P

Laiks - 5-10 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

1

Eksperimenta mērķis: skaidro oksidēšanās reakciju, izmantojot eksperimenta novērojumus.

Degšana noslēgtā sistēmā P

Laiks - 5-10 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

2

Eksperimenta mērķis: skolēni secina par vielas masas nezūdamību, norisinoties ķīmiskajai reakcijai noslēgtā sistēmā.

Kas paliek pēc degšanas? (liecības par slāpekli gaisā) E P

Laiks - 15-20 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

1

Eksperimenta mērķis: novērot degšanu (oksidēšanos) noslēgtā sistēmā. Pierādīt, kāds ir sistēmas sastāvs pēc degšanas.