1a. Matērija - cietas, šķidras un gāzveida vielas. Vielas daļiņas

Leidenfrosta efekts izmantojot šķidro slāpekli. Piliens uz gāzes spilvena P

Laiks - līdz 5 min
Vecums - vidusskola, pamatskola, sākumskola
Drošība -

2

Eksperimenta mērķis ir parādīt Leidenfrosta efektu, kā piemēru izmantojot šķidro slāpekli.

Tējas kā šķīduma iegūšana P

Laiks - 10-15 min
Vecums - sākumskola
Drošība -

0

Katrs skolēns no mājām atnes tējas maisiņu un caurspīdīgu krūzīti. Klasē veic eksperimentu – vēro šķīduma veidošanos.

Ūdens uzkarsēšana plastmasa trauciņā P

Laiks - 10-15 min
Vecums - sākumskola, pamatskola
Drošība -

0

Vai plastmasas glāzītē var uzvārīt ūdeni? To var izdarīt pateicoties ūdens īpašībai – tā spējai uzņemt lielu siltuma daudzumu.

Kā gaiss atkarībā no temperatūras saraujas un izplešas! P

Laiks - 5-10 min
Vecums - sākumskola, pamatskola
Drošība -

0

Kad vielas un priekšmeti sakarst, tie parasti kļūst lielāki, bet atdziestot saraujas. Daļiņām sakarstot, tās kustas ātrāk un attālinās cita no citas. Tas nozīmē, ka tās aizņem vairāk telpas.

Dzēriens ar ledu P

Laiks - virs 20 min
Vecums - pamatskola, sākumskola
Drošība -

1

Pārvērt visparastāko gāzēto dzērienu neaptverami gardā ledus dzērienā. Ko no tā mācīties?  Kā spiediens ietekmē sasalšanas temperatūru.

Ūdens iztvaikošana P

Laiks - 15-20 min
Vecums - sākumskola, pamatskola
Drošība -

1

Laboratorijas darbs ūdens fizikālo īpašību noskaidrošanai. Eksperimentā novēro ūdens agregātstāvokļa maiņu. Salīdzina masas.

Brīnumburbuļi E P

Laiks - līdz 5 min
Vecums - pamatskola, sākumskola
Drošība -

0

Luminiscence kā dabas parādība ir novērota jau ļoti sen. Cilvēki bija novērojuši ziemeļblāzmu un jāņtārpiņus, kā arī minerālmēslu spīdēšanu tumsā.

Eksperiments  paredzēts sākumskolas un pamatskolas skolēniem, kas  ļauj  izprast gaismas ietekmi uz vielām. Eksperimentu veic kā demonstrējumu.

Eksperimenta mērķis: iepazīstināt skolēnus ar vielām, kuras UV gaismas iedarbībā spīd.

Gaisam nepieciešama telpa P

Laiks - līdz 5 min
Vecums - sākumskola
Drošība -

0

Eksperimenta nolūks ir noskaidrot gaisa fizikālās īpašības, veicot novērojumus.

Gāzes iegūšana – EP

Laiks - 15-20 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

1

Balonu var piepūst, nepūšot to ar muti vai sūkni. To var darīt, iegūstot gāzi ķīmiskā reakcijā un iepildot to balonā.

Enerģija. Magnētiskā elektrība

Laiks - 15-20 min
Vecums - sākumskola, pamatskola
Drošība -

1

Enerģija ir daudzveidīga. Tā, piemēram, saule izstaro siltuma un gaismas enerģiju.

Citāda enerģija tiek iegūta, iespraužot kontaktdakšu sienas elektriskajā kontaktā. Šo enerģijas veidu sauc par elektrību. Elektrību var interesanti izmantot magnētos.

Jautājums – Vai elektrība var novirzīt kompasa adatu?

JODA TINKTŪRA KRĀSO CIETI ZILĀ KRĀSĀ -EP

Laiks - 10-15 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

1

Eksperimentā pārbauda joda reakciju ar cieti, noskaidro kā var pierādīt cieti.

Priekšmetu elastības pārbaude P

Laiks - 5-10 min
Vecums - sākumskola
Drošība -

1

Eksperimenta mērķis ir pārliecināties kādi priekšmeti saglabā un atgūst sākotnējo formu, ja tos stiepj, vērpj vai saspiež.