8. Tehnoloģijas. Izgudrojumi. Sistēmas, to īpašības. Tilti, torņi

Ogles filtrs ūdens attīrīšanai E P

Laiks - 10-15 min
Vecums - pamatskola, sākumskola
Drošība -

0

Ūdeni no krāsvielām ir iespējams attīrīt ar to, kas pieejams mājas aptieciņā. Aktivēto ogli var izmantot ūdens attīrīšanai no krāsainām izšķīdušām vielām.

Sudraba spoguļa reakcija. I P

Laiks - 5-10 min
Vecums - vidusskola
Drošība -

1

Ekspriments izskaidro sudraba(I) komplekso savienojumu oksidējošas īpašības ūdens šķīdumos.

Šo reakciju vēsturiski izmantoja spoguļu iegūšanai, taču tā vienlaicīgi ir arī glikozes pieradīšanas reakciju. Eksperimentu var veikt gan kā demonstrējumu, gan kā skolēnu laboratorijas darbu (nepieciešams mazāk izejvielu un trauku tilpumi).

Stikls no cukura

Laiks - 15-20 min
Vecums - pamatskola, vidusskola
Drošība -

2

Ir redzēts, kā filmās plīst stikli, kad ar pudeli iesit pa galvu vai skrien pāri stikla lauskām. Agrāk šādās epizodēs izmantoja stiklu, kas izgatavots no cukura. Tagad parasti stiklu aizstāj ar polistirolu, kam salīdzinājumā ar cukura stiklu ir vairākas priekšrocības: tik viegli nedrūp, saplīstot veido lielākas lauskas, nešķīst ūdenī, vieglāk iekrāsot un izliet lielākās formās.

PVA slaims

Eksperimenta mērķis: iegūt, iepakot un noformēt šķērssaistītu polimēru – slaimu

Svina klātbūtnes pārbaude konservu kārbas sastāvā.

Laiks - virs 20 min
Vecums - vidusskola
Drošība -

2

Skolēni, ar kvalitatīvās analītiskās ķīmijas metodi, konstatē svina klātbūtni konservu kārbās.

Dzīvsudraba konstatēšana mazajās diskveida baterijās P

Laiks - 15-20 min
Vecums - vidusskola
Drošība -

3

Skolēni mācās strādāt ar elektrodu un novēro amalgamas veidošanu.

Kadmija konstatēšana dienas gaismas spuldzēs

Laiks - 15-20 min
Vecums - vidusskola
Drošība -

3

Skolēni apgūst kvalitatīvās analītiskās ķīmijas metodi – spēj identificēt Kadmiju.

Plūdi. Uzveic plūdus.

Laiks - virs 20 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

1

Ar eksperimenta palīdzību tiek izskaidrota plūdu postošā ietekme uz cilvēku dzīvēm un tas, kā kopienām veidot savas mājas, lai pasargātos no plūdiem.

Papīra torņi

Laiks - 10-15 min
Vecums - sākumskola
Drošība -

0

Papīru līmējot, veido dažāda veida torņi: cilindrs, trijstūra prizma, četrstūra prizma. Uz viena no torņiem pa vienai liek grāmatas un skaita līdzi, cik ir uzliktas, līdz tornis sabrūk! Tā noskaidro, kurš tornis ir visizturīgākais.

Mikroskops

Laiks - virs 20 min
Vecums - vidusskola
Drošība -

1

Eksperimentā pagatavotais ļaus pētīt dažādus  paraugus jebkurā vietā un laikā!

VIENKĀRŠA KVIEŠU MAIZES RECEPTE

Laiks - virs 20 min
Vecums - vidusskola
Drošība -

1

Pielietojot pamatzināšanas par rūgšanas procesiem, pagatavo pārtikas produktu – maizi.

Telefons, izmantojot glāzītes

Laiks - 15-20 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

0

Eksperiments skaidro skaņas pārvietošanos pa auklu.

Gaisa balons

Laiks - 15-20 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

0

Ar eksperimenta palīdzību tiek noskaidrots, ka karsts gaiss ir vieglāks par aukstu gaisu, tāpēc ceļas augšup!

Ķīlis

Laiks - līdz 5 min
Vecums - pamatskola
Drošība -

1

Eksperiments skaidro, ka ķīļi ir priekšmeti, kas vienā pusē vai vienā galā ir plāni, asi, bet otrā galā biezāki.