3.11. Ceļojums uz dabas sirdi (Kornels, vides spēle) NP

Indiāņiem dziļas dabas zināšanas nāk no pašas dabas. Ceļojums uz dabas sirdi dod iespēju sajust sevi kā dabas daļu – ieklausīties tajā, un pilnībā izdzīvot to, kā to dara iezemieši.

Nepieciešams: 1

  1. Ceļvedis katram dalībniekam,
  2. rakstāmpiederums,
  3. paliktnis,
  4. ielūguma kartiņa.

Darba gaita: 2

  1. Izvēlies drošu vietu ar lielu bioloģisko daudzveidību. Izstāsti dalībniekiem, kur meklēt īpašo vietu, un dod norādi, lai visi varētu atgriezties kopā vienlaicīgi.  Ja vadi jaunākus skolēnus vai pieaugušos, kuriem sveša ārvide, izvēlies ierobežotu laukumu, lai visi būtu skatiena attālumā.
  2. Izdali Pētnieka ceļvedi, rakstāmrīkus, paliktņus, un ielūguma kartītes. Īsi paskaidro aktivitāti un aicini sameklēt savu īpašo vietu. Kad laika pagājis, varat pasaukt visus atpakaļ.
  3. Ciemiņu uzņemšana īpašajā vietā

Puse spēlētāju iemet savus ielūgumus cepurē. Tad ikviens, kuriem tās vēl ir, paņem otru ielūgumu no cepures. Piem., Sellija paņem Gregora ielūgumu, Sellija patur paņemto ielūgumu, bet savu atdod Gregoram. Tā abi ir uzaicinājuši viens otru uz savu īpašo vietu.

Dod pāriem 15 min. laiku iepazīstināt ar vietu un veikt kopīgos uzdevumus.

Savāc grupu kopā un dod vārdu secīgi visiem dalīvniekiem uzdevumu demonstrēšanai, iepazīstināšanai ar vietas vārdu, zīmējumu, Vertikālo poēmu un kas to ir iedvesmojis.

 

4. Pētnieka ceļvedis

Tev nebūs laika, lai veiktu visus uzdevumus. Izvēlies vienu, visinteresantāko sev un un kuram ir vislielākā sasaiste ar jūsu īpašo vietu.

Pirmie iespaidi. Pēc īpašās vietas izvēlēšanās, pavadi kādu laiku, lai apietu to un iepazītos ar to. Tad izvēlies vietu, kur tu vari domāt par tavu atrašanās vietu, iekārtojies ērti un atbildi uz jautājumiem:

  1. Kas ir pirmā lieta, ko es ievēroju manā īpašajā vietā?
  2. Kas man patīk esot šeit?

Ko tu dzirdi? Ieklausies skaņu simfonijā visapkārt tev. Koncentrējies uz attālām skaņām, un tad pakāpeniski pārnes uzmanību uz tuvāk esošām.

Vai tu vari noteikt 5 dažādas skaņas un aprakstīt kas vai kurš tās rada?

  1. ___________________________________________
  2. ___________________________________________
  3. ___________________________________________
  4. ___________________________________________
  5. ___________________________________________

 

Ielūgums. Izvēlies, kā sauc īpašo vietu.

Manas īpašās vietas vārds ir:_________________________

 

Aizpildi ielūgumu, ierakstot savu vārdu un īpašās vietas vārdu.

 

Uzskicē labāko skatu

Atrodi vislabāko skatu un to uzskicē. Tu to parādīsi savam ciemiņam, kurš vēlēsies saskatīt šo skatu dabā.

 

Padalies ar kaut ko, kas jums liek iekšēji uzsmaidīt. 

(šī populārā uzdevuma nosacījumi doti tālāk)

 

Metodiskās norādes: 3

Attīsta dabas uztveri, refleksija.

  • Diena, dabas vide.
  • 2 un vairāk cilvēkiem.
  • 10 un vairāk gadi.

Dotajā uzdevumā fokusējies un vairo dabas vides pieredzi. Šī ir aktivitāte, kur katrs pētnieks atrod sev vietu ārā, kura viņam īpaši patīk. Ceļojuma laikā (apmēram 25 min.), viņš izvēlas nosaukumu savai īpašajai vietai un uzraksta to uz kartiņas. Vēlāk viņš izmanto to, lai ielūgtu draugu uz šo vietu, un viņš arī paciemosies.

 

Jūs esat ielūgts uz:

MILZĪGO MEŽU

Jūsu pavadonis ir:

JOSEPH

Tas, ka vēlāk būs jāuzaicina ciemiņi, lai dalītos ar atklājumiem, panāk, ka šai aktivitātei dalībnieki velta visu savu uzmanību. Īpašās vietas parādīšana ir brīnišķīgs veids ciešāku kontaktu nodibināšanai ar citiem.

 

Adaptēts pēc J. B. Cornell. Sharing Nature: Nature Awareness Activities for All Ages. Nevada City, Crystal Clarity Publishers. 2015. Sagatavoja Jāzeps Logins

Pievienojusi: Elīza Kabakova (elizakabakova@inbox.lv)