2.06. Dzīvnieki, dzīvnieki (Kornels, vides spēle)

Dzīvnieki, dzīvnieki cilvēkiem palīdz attīstīt ciešu saikni ar dzīvniekiem. Iespējami divi spēles veidi. Pirmajā – izmanto dzīvnieku attēlus, un tas ir sirsnīgs un priecīgs; otrais – ir nopietnāks, bieži pamatīgāks un rada empātiju, pateicoties dzīvnieku vērošanai dabā.

Nepieciešams: 1

  1. Dzīvnieku attēli.

Darba gaita: 2

1.variants

1.versija. Grupai ar 10 vai mazāk spēlētājiem

  1. Noliek kartītes ar dzīvnieku fotogrāfijām ar attēliem uz leju.
  2. Katrs dalībnieks paņem fotogrāfiju, bet citiem neizpauž kāds dzīvnieks tajā ir.
  3. Aicina dalībniekus iet ārā no telpas un dažas minūtes patrenēties attēlot savu dzīvnieku uzvedību un kustības.
  4. Tad sauc visus kopā un pa vienam aicina attēlot dzīvniekus uz iedomātas skatuves. Pirms katras uzstāšanas palūdz spēlētājam viņa dzīvnieka attēlu. Tā var zināt, kādu dzīvnieku viņš attēlo un, ja tas nepieciešams, iespējams skatītajiem palīdzēt to atminēt.

 

2.versija. Lielākai grupai

  1. Aicina 6-8 brīvprātīgos lomu spēlei. Noliek dažādu dzīvnieku kartītes ar attēliem uz augšu un aicina katru spēlētāju izvēlēties, kuru dzīvnieku vislabāk vēlas attēlot.
  2. Izstāsta dalībniekiem, ka katram jāattēlo šis dzīvnieks un jāpauž tā būtība sastingušā pozā un jānotur šī poza ~ 6 sekundes. Pēc tam var kustēties un parādīt dzīvnieka uzvedību, bet neizsakot skaņas.  
  3. Aicina klātesošos uzstāšanās laikā uzvesties klusu! Ļauj katram aktierim pabeigt priekšnesumu. Atturi klātesošos no minēšanas, vienojoties, ka minēt varēs sākt tikai pēc tam, kad pamāsiet ar roku. Tad var sākt minēt.
  4. Ja skatītāji nevar pateikt, pasaka priekšā kādu netiešu norādi.  Būsiet pārsteigts, cik radoša var būt vairuma spēlētāju imitācija. Gandrīz vienmēr atminējums ir ļoti drīzs.

2.variants

  1. Apmeklējot zoodārzu, fermu vai esot brīvā dabā, var aicināt uzmanīgi vērot dzīvniekus un izstāstīt grupai, ka jūs vēlēsieties, lai viņi izvēlas dzīvniekus un attēlo tos pārējai grupai. Ja dalībnieki ir gana pieauguši, ļauj katram sameklēt un novērot dzīvnieku, kas viņam šķiet interesants. Atgādina, ka spāres, ķirzakas un tauriņi arī ir dzīvnieki.
  2. Pastāsta, lai katrs dalībnieks apskata dzīvnieku tuvumā, iedomājas, ka viņš pats ir šis dzīvnieks, un visbeidzot, izmēģina tā kustības un uzvedību.
  3. Ja apkārtnē nav daudz lielu dzīvnieku, spēlētāji var attēlot kādu citu dabas elementu, piemēram, zāli, akmeņus vai kokus.

Metodiskās norādes: 3

Savvaļas dzīves vērošana, dzīvnieku kustības, uzvedība, empātija.

  • dienu un nakti, it visur
  • 6 cilvēkiem un vairāk
  • 5 gadi un vecāki

Spēle ļoti palīdz saliedēt grupu, radot vispārēju jautrību un paverot skolotajam neskaitāmas iespētas uzsākt sarunu par bioloģiskajiem procesiem dabā.

Tas, ka redzat sākumā izvēlēto dzīvnieku attēlus, palīdz uzdot uzvedinošus norādījumus.

Izvēlētajiem dzīvniekiem ir jābūt labi zināmiem, ar viegli atpazīstamu raksturojumu, kustībām un uzvedību. Daži visu atpazīstami dzīvnieki ir lācis, sikspārnis, pingvīns, gorilla, bruņurupucis, pūce, leopards, gārnis.

 

Adaptēts pēc J. B. Cornell. Sharing Nature: Nature Awareness Activities for All Ages. Nevada City, Crystal Clarity Publishers. 2015. Sagatavoja Jāzeps Logins

Pievienoja: Kristaps Freijs; k.freijs@inbox.lv