Kā pārvietot skaņu? P

Skolēni izgatavo telefona modeli: plastmasas vai papīra pamatnē ar lāpāmadatu izdur caurumu un izvelk tam cauri diegu, kuru iekšpusē nostiprina ar sērkociņu. Kad diegs nostiepts taisni, var sākt sarunu. Viens runā glāzītē, otrs – tur glāzīti pie auss un klausās.

Nepieciešams: 1

Katram pārim:

  • plastmasas vai papīra glāzītes, 2 gab.
  • sērkociņi
  • diegs (aukliņa vai dzija)
  • lāpāmadata

Darba gaita: 2

  1. Izvelk diegu ar lāpāmadatu cauri plastmasas vai papīra glāzītes pamatnei un iekšpusē to nostiprina ar sērkociņu. Lai telefons ilgāk kalpotu, labāk to izgatavot no papīra glāzītes.
  2. Nostiepj diegu taisni, un sākt sarunu. Viens runā glāzītē, otrs – tur glāzīti pie auss un klausās.

Metodiskās norādes: 3

  1. Skolotāja jautā, kādas skaņas skolēni dzird ikdienā.
  2. Skolēni imitē dažas skaņas.
  3. Skolotāja jautājums „Ja mēs atrodamies tālu viens no otra, vai mēs labi dzirdam to, ko sakām viens otram? Ko mēs izmantojam, lai dzirdētu labāk?” Kad skolēni ir nonākuši pie atbildes „telefons”, skolotājs piedāvā skolēniem izveidot telefona modeli.
  4.  Skolēni veido telefona modeli, skolotājs sniedz padomus.
  5. Skolēni pāros pārbauda, kā darbojas telefons.
  6. Pāros apspriež, kā skaņa nonāk no viena cilvēka līdz otram, kāpēc izveidotais telefona modelis palīdz dzirdēt labāk.
  7. Frontāli apspriež, veido secinājumus.

Skolēni stundā ir sapratuši, ka skaņu var pārraidīt.

 

Video: https://www.youtube.com/watch?v=3yqB2KFwJCo angļu valodā. Šo video var radīt skolēniem. Video var arī izmantot skolotāja stāstījuma sagatavošanai: video ir parādīts kā vienkāršā valodā stāstīt bērniem par skaņas pārraidi.

 

Sagatavoja: Veronika Skripačova