Kaitēkļi puķu podā
Novērojumu var izmantot temata apguvei par ekosistēmām un dzīvo organismu mijiedarbību, pilnveidojot skolēnu novērošanas prasmes un prasmi strādāt ar mikroskopu.
Nepieciešams: 1
- Mikroskops
- Lupa
- Petri trauciņš
- Priekšmetstikliņš
- Preparējamā adata
- Pincete
- Telpaugs ar kaitēkļiem (baltblusiņas, bruņutis, laputis)
Darba gaita: 2
- Aplūko klasē vai citā skolas telpā telpaugus. Kādam no tiem būs iespējams atrast kaitēkļus, kuri barojas ar auga lapām un jaunajiem dzinumiem.
- Noņem no auga kaitēkli un ievieto to Petri trauciņā, izmantojot preparējamo adatu un pinceti.
- Sagatavo mikroskopu darbam.
- Izņem ar preparējamo adatu kaitēkli no Petri trauciņa ar un novieto to uz priekšmetstikliņa.
- Novieto priekšmetstikliņu uz mikroskopa priekšmetgaldiņa un ieslēdz mikroskopa apgaismojumu. Uzgriež mazo (40x) palielinājumu. Ja kaitēklis ir dzīvs, tad jārīkojas ātri, jo tas var ātri atstāt objektīva redzeslauku.
- Skolēni:
- novēro kaitēkli;
- izvērtē, kāds attiecību veids pastāv šajā ekosistēmā;
- veido barības ķēdi un tās turpinājumu.
Metodiskās norādes: 3
Ekosistēmā starp dzīvajiem organismiem pastāv daudzveidīgas savstarpējās attiecības. Šajā novērojumā skolēni var pārliecināties par vienu no šo attiecību veidiem – parazītismu, un vienlaicīgi attīstīt prasmi strādāt ar mikroskopu.
Skat arī šī darba video.
Sagatavoja: Inga Roģe