Kas dzīvo puķūdenī?

Interesants pētnieciskais darbs sākumskolā un pamatskolā, mācoties par dzīvo organismu daudzveidību, kurā skolēni paši pārliecinās, ka pastāv dzīvie organismi, kurus nevar saskatīt ar neapbruņotu aci.

Darbs nav sarežģīts un izpildāms vienas mācību stundas laikā.

 

Nepieciešams: 1

  • Mikroskops;
  • priekšmetstikliņi;
  • segstikliņi;
  • filtrpapīrs;
  • pipete;
  • vāze ar puķēm un ūdeni.

Darba gaita: 2

  1. Sagatavo mikroskopu darbam.
  2. Uzpilina ar pipeti pastāvējušu puķūdeni uz priekšmetstikliņa.
  3. Uzliek segstikliņu.
  4. Uzliek priekšmetstikliņu uz priekšmetgaldiņa un ieslēdz mikroskopa gaismas objektu.
  5. Izvēlas mazo palielinājumu (40x), nofokusē attēlu un veic novērojumus.
  6. Izvēlas vidējo palielinājumu (100x) un veic novērojumus.
  7. Izvēlas 400x palielinājumu un veic novērojumus.

Metodiskās norādes: 3

Ziņa skolēniem – dabā nepastāv tikai ar aci saskatāmas dzīvās būtnes, bet pastāv arī maza izmēra dzīvie organismi, kurus ar aci saskatīt nevar, bet ar skolas mikroskopu pieejamajiem palielinājumiem (40x, 100x, 400x) saskatīt var. Arī tās ir dzīvas būtnes, tikai sastāv no vienas šūnas. Taču tās spēj patstāvīgi eksistēt. 

Skolēniem interesants ir darbs ar mikroskopu, jo daudziem tas ir pārsteigums, ka puķūdenī dzīvo vienšūņi. Pirms darba skolēnus iepazīstina ar mikroskopa sastāvdaļām un paskaidro, kā droši strādāt ar to. Svarīgākais uz ko jāvērš uzmanība – mikroskops jāceļ aiz roktura un no apakšas jāpietur ar otru roku. Tubusu nolaiž vispirms gandrīz līdz segstikliņam un attēla asumu atrod tubusu ļoti lēnām attālinot no preparāta. Ar priekšmetstiklu un segstiklu jārīkojas piesardzīgi, jo tie ir plīstoši.

Pievienots šī darba video.

Sagatavoja: Inga Roģe