pH indikatora pagatavošana un īpašību pārbaude ķīmijas laboratorijā

Šajā eksperimentā skolēni pagatavo pH indikatoru no sarkanā kāposta un to pārbauda, izmantojot skābes un bāzes šķīdumus.

Nepieciešams: 1

  • sālsskābes šķīdums, 0,01M
  • nātrija hidroksīda šķīdums, 0,01M
  • destilēts ūdens
  • sarkanais kāposts
  • vārglāze, 250 mL
  • mēģenes, 3 gab.
  • pilināmā pipete
  • elektriskā plītiņa
  • mēģeņu statīvs

Darba gaita: 2

  1. Uzvāra vārglāzē uz elektriskās plītiņas aptuveni 50 mL ūdens.
  2. Pievieno vārošajam ūdenim 4-5 mazus (garumā aptuveni 5 cm) sarkanā kāposta gabaliņus.
  3. Turpina vārīt ūdeni aptuveni 5 minūtes. Šķīdums kļūst zils vai zaļš.
  4. Pārtrauc vārīšanu, kad šķīduma krāsa nekļūst intensīvāka un noliek šķīdumu atdzesēties.
  5. Sagatavo trīs mēģenes – vienā ielej 3 mL sālsskābes šķīduma, otrā 3 mL nātrija hidroksīda šķīduma un trešajā 3 mL destilēta ūdens.
  6. Pievieno katrā mēģenē ar pipeti pāris pilienus sarkanā kāposta novārījuma.
  7. Pieraksta novērojumus un izdara secinājumus.

Metodiskās norādes: 3

* Darbu veic grupās vai pāros.

* Eksperimentu veic divos posmos. Pirmajā posmā, kas aizņem aptuveni 10-15 minūtes, notiek sarkanā kāposta vārīšana – indikatora šķīduma pagatavošana. Otrajā posmā skolēni pārbauda paša pagatavoto indikatoru.Tas aizņem aptuveni 5 minūtes. Starp šiem posmiem sagatavotajam šķīdumam jāļauj atdzist aptuveni 15 minūtes, šo laiku var izmantot teorijas pārrunāšanai.

* Atgādināt skolēniem par nepieciešamību marķēt traukus, lai neaizmirstu, kas tajos ticis ieliets.

* Iespējamās eksperimenta variācijas ir sarkanā kāposta vietā izmantot bietes, mellenes, sarkanās vīnogas vai kādus citus krāsainus augus, lai pārbaudītu vai tie arī darbojas kā indikatori.

Teorētiskais skaidrojums: pH indikators ir viela, kas maina krāsā, ja mainās vides pH vērtība.

Ziņa, kas jāpaņem skolēnam: Kā atšķirt skābes un bāzes? Kā noteikt šķīduma vidi?