SĒRA(IV) OKSĪDA BALINOŠĀS ĪPAŠĪBAS

Nepieciešams: 1

  • Sēra pulveris;
  • Sarkanas neļķes, rozes vai ciklamenas zieds;
  • Ābola šķēlīte;
  • Kolba;
  • Gumijas aizbāznis;
  • Stikla plāksnīte;
  • Metāla karotīte;
  • Spirta lampiņa;
  • Sērkociņi;
  • Ar tinti aprakstīta papīra lapa.

Darba gaita: 2

  1. Ieber dzelzs karotītē nedaudz sēra pulvera.
  2. Aizdedzina spirta lampiņas liesmā sēra pulveri.
  3. Ievieto karotīti kolbā, kolbu nosedz ar stikla plāksnīti, novēro dūmu veidošanos.
  4.  Izņem karotīti no kolbas, kad beigusies sēra degšana.
  5. Ieliek kobā ziedu.
  6. Noslēdz kolbu ar gumijas aizbāzni.
  7. Novēro zieda krāsas maiņu.

Metodiskās norādes: 3

Demonstrējumu var dažādot, ievietojot kolbā ābola miziņu, krāsainu ziedlapiņu vai ar tinti aprakstītu papīra lapiņu.

Ja šķīdina iegūto sēra oksīdu ūdenī un iegūst sērpaskābi, iegūtā šķīduma reakciju pārbauda ar universālindikatoru. „Skābo lietu šķīdumā” var ievietot: 1) pāris marmora gabaliņu vai olas čaumalu, 2) aktīvu metālu (magnija lentes gabaliņu).

Uzdod skolēniem jautājumu: Kāpēc samazinās putnu mazuļu skaits vietās, kur novēro skābos lietus?

 

Sagatavoja: Kristīne Juhņeviča, e-pasts kristine.juhnevica@lu.lv

Adaptēts no: “Uz praktisko dzīvi orientētas izpratnes veidošanās ķīmijā”. Tālākizglītības kursu materiāls ķīmijas skolotājiem. LU ĶF ķīmijas didaktikas centrs