Sēra(IV) oksīda balinošās īpašības D

Eksperimenta laikā tiek novērotas sēra(IV) oksīda ķīmiskās īpašības. Eksperimentu var izmantot kā demonstrējums pamatskolā vai vidusskolā.

Nepieciešams: 1

  • Sēra pulveris;
  • sarkanā neļķe, roze vai ciklamenas zieds;
  • koniskā kolba, 250 mL;
  • gumijas aizbāznis;
  • stikla plāksnīte;
  • metāla karotīte;
  • spirta lampiņa;
  • sērkociņi.

Darba gaita: 2

  1. Ieber dzelzs karotītē nedaudz sēra pulvera.
  2. Aizdedzina spirta lampiņas liesmā sēra pulveri.
  3. Ievieto karotīti koniskajā kolbā, konisko kolbu nosedz ar stikla plāksnīti, novēro dūmu veidošanos.
  4. Izņem karotīti no koniskās kolbas, kad beigusies sēra degšana.
  5. Ieliek koniskajā kolbā ziedu.
  6. Noslēdz konisko kolbu ar gumijas aizbāzni.
  7. Novēro zieda krāsas maiņu.

Metodiskās norādes: 3

Demonstrējumu var dažādot, ievietojot kolbā ābola miziņu, krāsainu ziedlapiņu vai ar tinti aprakstītu papīra lapiņu.

Ja šķīdina iegūto sēra oksīdu ūdenī un iegūst sērpaskābi, iegūtā šķīduma reakciju pārbauda ar universālindikatoru. „Skābo lietu šķīdumā” var ievietot: 1) pāris marmora gabaliņu vai olas čaumalu, 2) aktīvu metālu (magnija lentes gabaliņu).

Uzdod skolēniem jautājumu: Kāpēc samazinās putnu mazuļu skaits vietās, kur novēro skābos lietus?

 

Sagatavoja: Kristīne Juhņeviča, e-pasts kristine.juhnevica@lu.lv

Adaptēts no: “Uz praktisko dzīvi orientētas izpratnes veidošanās ķīmijā”. Tālākizglītības kursu materiāls ķīmijas skolotājiem. LU ĶF ķīmijas didaktikas centrs

 

Pilnveidoja: Marija Marika Šķestere, marikaskestere@gmail.com