Skābekļa iegūšana P

Eksperimentā skolēni apgūst vienkāršas laboratorijas darbu veikšanas prasmes un iegūst gaisā esošu gāzi – skābekli.

Nepieciešams: 1

  • Mēģenes,
  • nātrija nitrāts,
  • skaliņš,
  • ūdeņraža peroksīds,
  • mangāna(IV) oksīds, MnO2,
  • spirta lampiņa vai gāzes deglis.

Darba gaita: 2

  1. Ieber mēģenē aptuveni 1 cm slāni nātrija nitrāta.
  2. Karsē mēģenes saturu virs spirta lampiņas liesmas vai ar gāzes degli.
  3. Ievieto mēģenē kvēlojošu skaliņu un novēro, kā tas aizdegas.
  4. Citā mēģenē ielej atšķaidītu ūdeņraža peroksīda šķīduma un pieber nedaudz MnO2.
  5. Pārbauda izdalījušos gāzi ar kvēlojošu skaliņu.

Metodiskās norādes: 3

Eksperimentā skolēni iegūst vienkāršas laboratorijas prasmes un iegūst gaisā esošu gāzi – skābekli.

2 H2O2 -> 2H2O + O2

 

Žozefs Prīstlijs bija 18. gadsimta britu teologs. Viņam parasti tiek piedēvēta skābekļa atklāšana, lai gan Kārlis Vilhelms Šēle un Antuāns Lavuazjē arī pretendē uz šī pirmatklājēja titulu. Viņi ieguva skābekli sadalot nitrātus.

 

Sagatavoja: Kristīne Juhņeviča, e-pasts kristine.juhnevica@lu.lv

Adaptēts no: “Uz praktisko dzīvi orientētas izpratnes veidošanās ķīmijā”. Tālākizglītības kursu materiāls ķīmijas skolotājiem. LU ĶF ķīmijas didaktikas centrs